sâmbătă, martie 15, 2025
No menu items!

26 de elevi în clasa a IX-a, la liceele teoretice, în anul școlar 2025-2026: Ministerul Educației modifică din nou cifrele de școlarizare, fără anunț

Știrile care contează

La doar șase zile după ce publica în Monitorul Oficial Ordinul nr. 7.871/2024, prin care clasele de a IX-a la filiera teoretică urmau să aibă 24 de elevi, Ministerul Educației revine cu un nou ordin (nr. 3.109) și majorează din nou efectivul la 26 de elevi. Decizia, publicată în Monitorul Oficial din 22 ianuarie, a fost luată fără niciun anunț oficial sau justificare prealabilă, generând confuzie în rândul școlilor și al părinților.

Un nou plafon pentru liceele teoretice

Conform modificărilor aduse de Ordinul nr. 3.109, clasele de a IX-a de la filiera teoretică vor avea 26 de elevi, iar cele din filiera tehnologică și învățământul profesional vor rămâne cu 24 de elevi, așa cum se prevăzuse inițial. Filiera vocațională (profil sportiv, teologic, pedagogic și licee de artă) se menține, de asemenea, la 24 de elevi, în timp ce clasele cu frecvență serală și frecvență redusă vor avea 28 de elevi.

Anterior, Ministerul Educației stabilise un efectiv de 24 de elevi pentru toate filierele liceale (cu excepția vocaționale și serale), dar noul ordin emis la distanță de doar șase zile schimbă brusc datele problemei. Practic, de la 1 septembrie 2025, liceele teoretice se vor organiza cu minimum 26 de elevi în fiecare clasă nouă de a IX-a.

Context legislativ

Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, o clasă de liceu poate avea în medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26. Aplicarea acestor prevederi a fost, însă, amânată pentru anul școlar 2026-2027 prin Ordonanța de Urgență nr. 156/30 decembrie 2024.

Cu toate acestea, legislația în vigoare (ROFUIP) oferă inspectoratelor școlare posibilitatea de a aproba, la cererea unităților de învățământ, creșterea efectivului clasei cu cel mult 2 elevi peste limita maximă. Pentru depășirea acestei marje, aprobarea trebuie dată de Ministerul Educației în situații excepționale.

Ce înseamnă pentru elevi și școli

  • Creșterea concurenței: Un efect direct este că liceele teoretice, mai ales cele de top, vor avea același număr de clase, dar cu un număr mai mare de locuri pe clasă, ceea ce poate reduce presiunea asupra candidaților. Dacă s-ar fi menținut plafonul de 24 de elevi, concurența putea deveni și mai acerbă pentru specializările foarte căutate.
  • Planul de școlarizare până pe 30 ianuarie: Unitățile de învățământ sunt obligate să trimită către inspectoratele școlare proiectul planului de școlarizare pentru 2025-2026 până la finalul lunii ianuarie. Timpul scurt îi pune pe directori în situația de a reface calculele și de a reanaliza componența claselor.
  • Lipsa de transparență: Noul ordin de ministru a fost publicat fără comunicări oficiale și a generat confuzie în rândul cadrelor didactice și al directorilor de școli, care trebuie să implementeze rapid noile prevederi.

Calendarul aprobării planului de școlarizare

  • Până pe 30 ianuarie: Școlile transmit inspectoratelor proiectul planului de școlarizare.
  • Până pe 7 februarie: Inspectoratele școlare centralizează situația și trimit la Ministerul Educației propunerea privind numărul de clase, specializările și cifra de școlarizare pentru fiecare unitate.
  • Ulterior, Ministerul Educației aprobă oficial planul de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026.

Perspective

Pe termen scurt, schimbarea de la 24 la 26 de elevi în clasele a IX-a, filiera teoretică, înlătură parțial îngrijorarea legată de locurile insuficiente în unele licee, dar evidențiază lipsa de predictibilitate a deciziilor în sistemul de învățământ românesc. Pe termen lung, rămâne de văzut cum vor fi gestionate noile prevederi ale Legii învățământului preuniversitar, având în vedere că aplicarea lor a fost deja amânată pentru 2026-2027.

Deocamdată, școlile și părinții așteaptă clarificări suplimentare din partea autorităților, într-un context în care fiecare loc la liceu contează, iar planificarea riguroasă este esențială pentru a evita supraaglomerarea. Cert este că finalul lunii ianuarie și începutul lunii februarie vor fi marcate de discuții intense între conducerile unităților de învățământ și inspectorate, cu doar câteva luni înainte de startul oficial al anului școlar 2025-2026.

Sursa imagine: infofinanciar.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimile știri

Accident grav pe DN2-E85: Circulație întreruptă, trei persoane încarcerate

Un grav accident rutier a avut loc pe Drumul Național 2, zona Spătaru, soldat cu trei victime încarcerate. Din...

Ce ar putea să te intereseze

× Ai o știre? Scrie-ne!